Thursday 16 January 2014

ABC fotografii-przyslona

Dziś chciałabym Wam przybliżyć kolejne pojęcie fotograficzne
jakim jest przysłona i do czego służy

Przysłona jest jednym z elementów budowy obiektywu
Jej zadaniem jest regulowanie ilości światła przechodzącego przez obiektyw i docierającego do matrycy
Zwykle ma postać nachodzących na siebie metalowych listków,
liczba listków przysłony i stopień jej otwarcia, bądź zamknięcia,
mają wpływ na kształt bokeh
oraz głębie ostrości

Najprościej porównać przysłonę do źrenicy oka,
która w miarę zmniejszenia jasności (np. w pomieszczeniu)
powiększa się by wyłapać z półmroku jak najwięcej światła

Przysłonę oznacza się za zwyczaj literą f,
a jej przykładowe wartości to
f1,4; f1,8; f2,8; f3,5; f4; f5,6; f8; f11; f16; f22 itd.



Najniższa wartość przysłony określa jasność obiektywu.
Do grupy obiektywow jasnych zaliczamy te na których można ustawić przysłonę 1.4, 1.8, 2.8
Obiektywy, w których najniższa wartość przysłony to 4.0, 5.6 uważane są za ciemne


Informacja o minimalnej wartości przysłony naniesiona jest na każdym obiektywie.


Na przykład w obiektywie Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
dla ogniskowej 18mm możemy ustawić minimalną wartość przysłony wynoszącą f/3.5
a dla ogniskowej 55mm możemy ustawić minimalną wartość przysłony wynoszącą f/5.6


Oprócz regulowania ilości światła przechodzącego przez obiektyw,
przysłona wpływa także na głębię ostrości,

Zdjęcia wykonane w tych samych warunkach
pierwsze ujęcie zostało zrobione przy przysłonie f 1.8
zaś drugie przy przysłonie f 10

Już teraz zapraszam na kolejny odcinek serii ABC fotografii
jak uzyskać małą głębie ostrości
i jakie czynniki mają na nią wplyw






8 comments:

  1. Super ogląda sie takie dobre fotki :) sama duzo sie ucze i ciesze sie ze widac efekty :) super robota :)
    P.s powiem Ci szczerze ze ta pochyla czcionkę strasznie cieżko sie czyta a juz szczególnie na telefonie! Taka moja uwaga :) całuje Amelkę xxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zmiane czcionki mialam juz w planach od pewnego czasu, mnie sama zaczynala juz denerwowac :)
      chyba potrzebowalam wyraznej sugestii aby w koncu tego dokonac

      Delete
  2. No to ja też dodam, że przez tamtą czcionkę często rezygnowałam z czytania i tylko oglądałam.
    Tak jest super:) Można czytać i czytać:) pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Czyli zmiany na plus :)
      jezeli sa jeszcze jakies sugestie to jestem otwarta
      chcialabym aby blog byl miejscem do ktorego wraca sie z przyjemnoscia
      pozdrawiam

      Delete
  3. ja wciaż sie uczę i uczę..końca nie widać ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. konca moze nie :)
      ale widac duze zmiany i to bardzo na plus
      Twoje zdjecia sa bardzo klimatyczne
      ja jestem z oprobka na bakier i musze pobrac pare lekcji
      ktos chetny ????
      mojej nauki konca rowniez nie widac a to temu ze jak juz osiagne pewien poziom to podwyzszam sobie poprzeczke :)

      Delete
  4. o :D To ja wiem, gdzie rad szukać będę! Jak tylko się aparatu uczciwego dorobię. A może polecisz coś ze sprzętu? Na co zwracac uwagę? Co jest ważne dla kogoś kto wcześniej nie miał do czynienia z bardziej zaawansowanymi aparatami (ok, bądźmy szczerzy... w telefonie, czy 14-letniej cyfróweczce to parametrów nie poustawiałam) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jak najbardziej zapraszam :)
      w miare czasu cykl bedzie sie rozrastal
      a co do sprzetu-sama zdecydowalam sie na canona moja pierwsza lustrzanka to eos 550 d
      kupujac aparat nie dac sie omamic iloscia pixeli-to tylko wabik marketingowy :) chyba ze chcesz drukowac odbitki w wielkosc billbordu
      aparat trzeba czuc, musi dobrze lezec w rece-warto przejsc sie do sklepu w ktorym mozna dostac rozne systemy i poprzymierzac sie
      jaki model to wszystko zalezy juz od budgetu
      najwaniejsze sa obiektywy, z czasem warto w nie zainwestowac

      Delete